Dropbox & Google Adwords

In een vorige blogpost ging ik reeds dieper in op het Dropbox platform, deze keer een leuke tip om het ten volle te kunnen gebruiken. Zo krijg je in een standaard Dropbox-account 2GB ter beschikking om bestanden online te bewaren, te delen en zelfs samen te werken. Dat is voor het bedrag dat je ervoor betaalt (niks!) een mooie deal, maar als hij vol staat is het steeds vervelend om je map op te ruimen. Zeker als je het ook binnen je bedrijf gebruikt voor het delen van bestanden, staat hij nogal eens snel vol (vaak met bestanden die uiteraard van niemand zijn). Mits een avondje tijd kan je het echter eenvoudig opdrijven naar 10GB en meer, met behulp van Google Adwords. Ik probeerde het uit en geniet nu van 10,25GB ruimte, zonder een eurocent betaald te hebben, ik deel graag met jullie hoe ik het aanpakte.

Eerst en vooral kost Google Adwords geld, dus moet je voor je kan beginnen op zoek naar een omweg. Registreren voor een Coupon van 50 euro is echter een klein kunstje en kan bij Google zelf: https://services.google.com/fb/forms/adwordscoupon/ (Ondertussen is deze campagne reeds afgelopen, maar wie zoekt, die vindt!). Ik moest enkele dagen wachten op mijn code en kon toen volledig aan de slag met Google Adwords. Je start met het registreren van een account bij Google Adwords. Vul doorheen het registratieproces bij Adwords gewoon alle nodige gegevens in, inclusief creditcard-gegevens. Ik  merkte een optie om nadien te betalen, maar blijkbaar is er voor Google dan een vooruitbetaling van 5 euro nodig om te kunnen starten met je campagne. Als je je Adwords campagne tijdig stopt, rekenen ze je niets aan en de dagelijkse limiet van kosten helpen je om zeker te zijn van je kosten. Vergeet onderweg zeker je code niet in te vullen, dan komt het allemaal wel goed.

EDIT: Tom laat in de reacties weten wat er helemaal geen credit card toegevoegd moet worden, het kan kloppen dat ik wat te ongeduldig werd. Mocht hier iemand meer rond weten, laat van je horen.

Eenmaal volledig geregistreerd kan je je eerste campagne opzetten. Klik op ‘Campagnes’ en ‘Nieuwe campagne’, vervolgens kan je je campagne een naam geven, ik noemde het gewoon ‘Dropbox’. Ik selecteerde alle mogelijke landen en talen, met een advertentie in het Engels kan je ruim mikken. Onder ‘Netwerken’ selecteerde ik wel enkel ‘zoeken’ (eerst selecteerde ik alles, kom ik later op terug), bij apparaten selecteerde ik opnieuw alles. Bij ‘bieden en budget’ plaatste ik in eerste instantie een limiet van 20 euro, om even zeker te zijn dat we niet over de 50 euro gingen, later verhoogde ik dit toen het voor mij niet snel genoeg ging. Al de rest liet ik leeg of op de geselecteerde opties staan.

Nu kan je je advertentie invullen, die van mij zag er in het begin als volgt uit:

Dit leken mij dingen die aantrekkelijk zijn om mensen te overtuigen, al blijkt dat het in de set-up waar ik uiteindelijk voor ging niet veel uit te maken. Vul dus even een advertentie in, maar vergeet zeker niet je unieke referral-URL in te vullen in het onderste veld. Deze kan je terugvinden in je Dropbox-account, op deze URL: https://www.dropbox.com/referrals. Vervolgens moet je een reeks zoekwoorden ingeven, ik koos zoekwoorden gaande van ‘Dropbox’ tot ‘free online storage’. Ik geef je meteen de bevindingen mee van de zoekwoorden:

Uiteraard dien je hier niet naar het aantal klikken te kijken, ik heb de laatste zoekwoorden snel gedeactiveerd toen ik de resultaten zag. Wel belangrijk is de CTR (Clickthrough Rate, hoeveel percent klikt op de advertentie), die bij het zoekwoord ‘Dropbox’ een veelvoud hoger ligt dan bij de andere. Ook de Gemiddelde CPC (Cost per click) is zeer belangrijk in dit geval: voor een click op één van de andere zoekwoorden betaal je ook een veelvoud meer. De redenering is simpel: hoe meer mensen een zoekwoord willen, hoe duurder. Uiteraard zijn meer klanten geïnteresseerd in ‘share files’ dan ‘Dropbox’, waardoor die prijs omhoog gaat. Ook is de CTR te verklaren: mensen die via het zoekwoord Dropbox komen zijn bewust op zoek naar Dropbox, hen hoef je niet langer te overtuigen van hun klik. In dit geval speelt het effect van ‘de eerste link’ bijzonder goed: de gebruiker klikt op de eerste realistisch uitziende link die hij tegenkomt, de mijne.

Dit is ook waarom ik liever inspeelde op de mensen die zoeken, in plaats van advertenties plaatsen voor mensen die mogelijk nog nooit van Dropbox gehoord hebben. Iemand die bewust zoekt naar Dropbox gaat sneller registreren dan iemand die toevallig mijn advertentie ziet staan op een website. Vandaar de keuze die ik eerder maakte bij ‘Netwerken’.

Mits wat geduld (ik vermoed dat Google alles nog eens wil goedkeuren) komen nu de resultaten vanzelf binnen. Al snel kreeg ik e-mails van Dropbox dat mijn limiet omhoog ging en tegen slaaptijd zat ik voorbij halverwege de doelstelling: de maximum grootte van Dropbox. Vanmorgen activeerde ik de campagne opnieuw en voor ik het wist zat ik aan de huidige 10,25GB. Ik heb de campagne dan ook afgesloten (NIET VERGETEN!) en m’n Dropbox alvast gevuld met wat nieuwe documenten.

Uiteindelijk bleek 39 euro van het gratis tegoed voldoende voor de maximum ruimte, daarmee werd mijn advertentie aan zo’n 25.000 mensen getoond, klikten er zo’n 500 op en daarvan wist ik zo’n 35 personen te overhalen om Dropbox te nemen. Hopelijk vinden jullie in deze blogpost voldoende informatie om zelf aan de slag te gaan, anders mag je steeds vragen stellen in de onderstaande reacties.